Автори: Людмила Черняга, старший тренер проекту ЄС Association4U
Державні службовці, які виконуюють комунікаційні функції у тих чи інших міністерствах, відомствах, управліннях, департаментах, що в свою чергу імплементують відповідні їхньому профілю частини Угоди про асоціацію між Україною та ЄС, досить часто (завдяки специфіці виконуваних обов’язків), стають фахівцями з питань європейської інтеграції відповідно до профілю, за яким працює міністерство.
Якщо ж ваша кар’єра комунікаційника на державній службі лише почалася, у нагоді стануть базові знання з предмету комунікації (subject of communication).
Аби процес засвоєння нової інформації був цікавішим, команда комунікаційників проекту ЄС Association4U разом із Офісом Віце-Прем’єр-Міністра з питань європейської та євроатлантичної інтеграції України, Міністерством економічного розвитку і торгівлі України, Міністерством аграрної політики та продовольства України та Урядовим офісом координації європейської та євроатлантичної інтеграції України попередньо опрацювала більшість необхідної інформації та підготувала серію тематичних буклетів, які при бажанні можна легко переглянути на спільному Євроінтеграційному порталі.
Не секрет, що в короткотерміновій перспективі, Угода про асоціацію в першу чергу дає переваги малому та середньому бізнесу. Проте й для пересічних громадян переваги очевидні – безпечність харчових продуктів та захист прав споживачів. Кожне міністерство щодня отримує чималу купу запитів від потенційних експортерів до ЄС.
Одна людина не може бути фахівцем у всьому, тому важливо знати, де взяти перевірену інформацію. Для потенційних експортерів це безкоштовний он-лайн курс Smart Exporter на освітній платформі EdEraвід від тренера з експорту Олега Мірошниченка, інформаційні вікна (в розробці) у Міністерстві економічного розвитку і торгівлі України, Міністерстві аграрної політики і продовольства, Міністерстві екології та природних ресурсів, Міністерстві енергетики та вугільної промисловості України, Державній службі України з питань безпечності харчових продуктів та захисту прав споживачів, а також – спільне інформаційне вікно (в розробці) на Євроінтеграційному порталі (eu-ua.org).
Завдання інтеграції України в європейський політичний та економічний простір неодноразово проголошувалося в якості пріоритетного напрямку економічного розвитку країни. Багатопланове співробітництво з ЄС відповідає природному геополітичному напряму і є ключовим практичним засобом формування відкритої економіки.
Початок євроінтеграційних процесів припадає на кінець 80-х років: 18 грудня 1989 року було підписано першу угоду між Європейським Співтовариством та СРСР про торговельне та економічне співробітництво на 10-ти літній термін. Пізніше, в результаті дворічної роботи та 6-ти раундів переговорів 16 червня 1994 року було підписано Угоду про партнерство та співробітництво (УПС)
Угода про партнерство та співробітництво набула чинності 1 березня 1998 р. і стала початком співпраці з широкого кола політичних, торговельно-економічних та гуманітарних питань. Згідно з УПС, сторони застосовували одна до одної режим найбільшого сприяння при здійсненні торгівельних операцій [Сібекіна, 2013].
Важливим етапом, що прискорив процес підписання Угоди про поглиблену та всеохоплюючу зону вільної торгівлі, стало приєднання України до СОТ (2008) та приведення її митних тарифів до вимог і стандартів СОТ. У 2009 році ЄС виробив диференційований підхід до країн сусідів та запропонував Україні долучитися до політики Східного партнерства, в рамках якої передбачалося підписання Угоди про асоціацію.
Таблиця 2.1 Розвиток євроінтеграційних процесів в Україні та ЄС
Роки |
Заходи |
18 грудня 1989 |
Угода про торговельне та економічне співробітництво між Європейським Співтовариством та СРСР |
2 липня 1993 |
Основні напрями зовнішньої політики України: передбачено «розширення участі у європейському регіональному співробітництві» |
16 червня 1994 |
Угода про партнерство та співробітництво (УПС) |
11 червня 1998 |
Стратегія інтеграції України до ЄС |
вересень 2000 |
Програма інтеграції України до ЄС, Указ Президента |
2004 |
Помаранчева революція |
2004 |
Європейська політика сусідства |
21 лютого 2005 |
План дій Україна-ЄС |
2007 |
Неофіційні переговори про зміну УПС |
18 лютого 2008 |
Офіційне відкриття переговорного процесу щодо створення ЗВТ Україна-ЄС |
травень 2009 |
Східне партнерство |
червень 2009 |
Порядок денний створення асоціації Україна-ЄС |
травень 2010 |
Закон про засади внутрішньої та зовнішньої політики (з порядку денного вилучалося питання євроатлантичної інтеграції, інтеграція до ЄС залишалася основним напрямком зовнішньоекономічної діяльності) |
листопад 2013 |
Перша спроба підписання Угоди про асоціацію Україна-ЄС |
21 березня 2014 |
Підписана політична частина Угоди про асоціацію |
червень 2014 |
Підписана економічна частина Угоди про асоціацію |
вересень 2014 |
Ратифікована Угода про асоціацію (Верховною Радою та Європарламентом) |
16 вересня 2014 |
Затверджений план імплементації Угоди про асоціацію |
1 січня 2016 |
Впровадження економічних положень та положень про ПВЗВТ |
1 вересня 2017 |
Угода про асоціацію повністю набирає чинності |
21 березня 2014 року прем’єр-міністром України А. Яценюком була підписана політична частина Угоди про асоціацію, а 27 червня 2014 року Президент України - П. Порошенко підписав економічну частину.
У вересні 2014 року Верховна Рада ратифікувала Угоду про асоціацію між Україною та ЄС, частиною якої є домовленості про створення зони вільної торгівлі між Україною та ЄС. Тимчасове застосування положень Угоди про асоціацію, окрім Розділу IV, розпочалось 1 листопада 2014 року. 1 січня 2016 року вступила в дію угода про ПВЗВТ.
Євроінтеграція є логічним наслідком прагнення України до розбудови демократичного суспільства та підвищення добробуту населення. Це відповідає національним інтересам та у довгостроковій перспективі дозволить вийти на новий щабель економічного зростання (Писаренко, Горін, Українець, 2012).
Угоди, які укладені ЄС з іншими країнами, можна класифікувати за метою (Петров, 2016):
Угода про асоціацію належить до групи зовнішніх угод ЄС, укладених разом з усіма державами-членами ЄС (змішана зовнішня компетенція ЄС), відповідно до ст. 217 Договору про діяльність ЄС.
Ознаки УА (Петров, 2016):
Підписання угоди про асоціацію не передбачає автоматичного набуття членства в ЄС.
Угоди про Асоціацію та ПВЗВТ було підписано з Україною, а також іншими двома країнами пост-радянського простору Грузією та Молдовою.
Поглиблена та всеохоплююча зона вільної торгівлі (ПВЗВТ) є невід’ємною частиною цих угод та становить економічну основу співробітництва та здійснення широкого спектра реформ, спрямованих не тільки на поліпшення торговельних відносин між Україною, Молдовою, Грузією та ЄС, але й сприяння зближенню законодавства та стандартів ЄС в різних галузях, пов'язаних з розвитком бізнесу та покращення інвестиційного клімату (Адаров та Хавлік, 2017).
Важливість УА для розвитку української економіки полягає у тому, що містить перелік системних реформ, які має виконати уряд для досягнення європейських стандартів.
Для України підписання цієї Угоди про асоціацію і Поглиблену та всеохоплюючу зону вільної торгівлі означає:
Для ЄС ПВЗВТ є важливим кроком в реалізації політики сусідства, що передбачає створення в країнах, що межують з ЄС, зони стабільності, процвітання, демократії та безпеки. А також забезпечення вільного руху капіталу, товарів та послуг, засобів виробництва, робочої сили, зниження витрат на виробництво та зменшення бюрократії.
Угода про асоціацію була підписана у два етапи: перший – у березні 2014 (політичні положення), другий - у червні 2016 (економічні положення). Особливістю УА є те, що вона набирає чинності у декілька етапів: перший розпочався з березня 2014, коли буди підписані та набрали чинності положення угоди про політичну співпрацю; другий етап - 1 листопада 2014 року, коли розпочалося тимчасове застосування положень УА; третій етап (1 січня 2016) характеризується впровадженням економічних положень та положень про поглиблену та всеохоплюючу зону вільної торгівлі.
Угода про Асоціацію складається з преамбули, 7 розділів, додатків та протоколів
Структура угоди про асоціацію
Статті Угоди |
Опис |
Преамбула |
Цілі та опис Угоди |
Розділ 1. Загальні принципи |
Висвітлені загальні принципи: демократичні цінності, повага до прав людини, суверенність, ринкова економіка, боротьба проти корупції |
Розділ 2. Політичний діалог та реформи, політична асоціація, співробітництво та конвергенція з ЗБП |
Поглиблення політичного співробітництва з метою сприяння регіональної стабільності і безпеки, заснованої на принципах Розділу I |
Розділ 3. Юстиція, свобода та безпека |
Співробітництво з питань управління кордонами, міграції, злочинності, корупції, тероризму і т.д. |
Розділ 4. Торгівля і питання, пов’язані з торгівлею |
Запровадження ПВЗВТ |
Розділ 5. Економічне та галузеве співробітництво |
Співпраця в галузі енергетики, економічної політики, статистики, інфраструктури, питання, пов'язані з бізнесом, сільське господарство, морська політика, культура і спорт, і т.д. |
Розділ 6. Фінансове співробітництво та положення щодо боротьби з шахрайством |
Фінансова допомога з боку ЄС, механізми роботи з донорами |
Розділ 7. Інституційні, загальні та прикінцеві положення |
Інституційні положення для створення діалогу між політиками в ЄС та Україною на різних рівнях співпраці |
Додатки та протоколи |
Технічні деталі і конкретні положення, що стосуються етапів лібералізації торгівлі та здійснення реформ, моніторинг прогресу, врегулювання суперечок |
Питання торгівлі, зокрема, створення ПВЗВТ, висвітлено у Розділі 4. До питань, пов’язаних з торгівлею, належать аспекти угоди про зону вільної торгівлі з акцентом на скороченні імпортних та експортних мит (з деякими узгодженими винятками і перехідними періодами, які, в основному, пов'язані з сільськогосподарською продукцією), прийняття засадничих норм згідно з Пан-Євро-Середземноморською конвенцією.
«Поглиблені» аспекти включають нетарифні бар'єри (НТБ) , у тому числі безпеку харчових продуктів, санітарні і фітосанітарні (СФС) заходи, технічні регламенти щодо промислових продуктів, наближення до законодавства ЄС у питаннях національного режиму, державних закупівель, послуг і митного адміністрування.
«Всеосяжні» аспекти охоплюють широке коло сфер, в яких буде відбуватись процес наближення: національний режим та доступ до ринку товарів, торговельні заходи, спрощення митних процедур та процедур торгівлі, торгівля послугами, інтелектуальна власність, електронна торгівля, рух капіталу, державні закупівлі, питання антимонополії та конкуренції, енергетики, прозорість, сталий розвиток, врегулювання спорів і медіація (Адаров та Хавлік, 2017).
Перед підписанням Угоди про асоціацію перед Україною стояв вибір інтеграції до ЄС чи приєднання до митного союзу з Російською Федерацією, Білорусією та Казахстаном. Переважна більшість населення, відповідно до опитування DW-Trend, вважали, що основними перевагами від писання Угоди про асоціацію є вихід на нові ринки збуту українських товарів, створення нових робочих місць, покращення добробуту, модернізація економічної системи, посилення демократії, укріплення правової системи. Прихильники митного союзу вважали, основними плюсами приєднання до митного союзу є підвищення експортного потенціалу та можливе зниження вартості ціни на газ і, відповідно, комунальних послуг (Deutshe Welle-Trend, 2014).
Будь-який митний союз це втрата суверенітету у визначенні ставок на мита та їх перерозподілу. Ставки на мита на українському кордоні координуються та затверджуються Російською Федерацією. При підписанні Угоди про асоціацію Україна повністю зберігає свій суверенітет.
ПВЗВТ передбачає лібералізацію торгівлі з ЄС, сприятливі умови для розширення ринків, покращення інвестиційного клімату для малого, середнього бізнесу та залучення прямих іноземних інвестицій. ПВЗВТ не виключає можливості укладання подібних угод з третіми країнами. Наприклад, у липні 2016 року була підписана угода про ЗВТ з Канадою, також ідуть переговори з Туреччиною, Ізраїлем та іншими країнами.
У митному союзі Україна позбавлена можливості підписувати угоди про ЗВТ. У митному союзі 57% голосів має Російська Федерація, 87,97% всіх митних зборів надходять до російського бюджету (Сібекіна, 2013, 2015).
Середньозважені митні ставки становлять 6%., а в митному союзі – 9%. У разі приєднання до МС Україна мала би збільшити мита на імпорт з-поза меж митного союзу.
Угода про асоціацію зменшує митні ставки в цілому. Підвищення митних ставок призведе до подорожчання певних товарів, які Україна імпортує з ЄС. Угода про асоціацію передбачає скасування 95% мит на українські товари.
Угода про асоціацію передбачає значну лібералізацію торгівлі з державами ЄС та не забороняє торгівлю з Росією та іншими країнами. У разі приєднання до МС пріоритет - ринок Росії.
Україна експортує до ЄС переважно сировинну продукцію: залізо і сталь, корисні копалини, продукти сільського господарства. Меншою мірою – вироби хімічної промисловості та машинобудування. При підписанні Угоди про асоціацію це означає значне підвищення стандартів та можливість торгівлі з третіми країнами без додаткової сертифікації. Технічні стандарти МС у більшості країн світу не визнаються, тож потрібна додаткова сертифікація (за Сібекіною, 2013, 2015).
Угода про асоціацію зобов’язує Україну до адаптації національного законодавства до законодавства ЄС, підвищення стандартів товарів та послуг, екологічних стандартів, безпеки харчових продуктів, захисту прав споживачів, підвищення конкурентності національної економіки в цілому та зростання добробуту населення.
МС регулює питання експортних та імпортних мит, інші питання не порушуються. Вузька співпраця у рамках МС не створює сприятливих умов для модернізації економіки (Сібекіна, 2013, 2015).
«ЄВРОІНТЕГРАЦІЯ НЕ ДАЄ ЕКОНОМІЧНИХ ПЕРЕВАГ»
Угода про асоціацію сприяє поліпшенню умов ведення бізнесу та добробуту громадян за рахунок:
1) Доступу до ринку з 500 млн споживачів
2) Збільшенню експорту
3) Поступовому зменшенню і скасування експортних мит«ЄВРОІНТЕГРАЦІЯ ОБМЕЖУЄ/ПЕРЕШКОДЖАЄ ТОРГІВЛІ УКРАЇНИ З ІНШИМИ КРАЇНАМИ»
Імплентація Угоди про асоціацію полегшує доступ України до світових ринків:
1) Завдяки Угоді про асоціацію Україна набула повноправного членства в Регіональній конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження (Пан-ЄвроМед).
2) Україна створила і продовжує створювати Зони вільної торгівлі з іншими країнами вже після підписання Угоди про асоціацію (Канада, Ізраїль, Єгипет, Туреччина).«УКРАЇНСЬКІ КОМПАНІЇ НЕ ЗМОЖУТЬ ЗАПРОВАДИТИ СТАНДАРТИ ЄС»
Кількість компаній-експортерів до ЄС зростає з кожним роком:
1) Держстандарт України не менш жорсткий, а інколи більш вимогливий, аніж стандарти ЄС.
2) Адаптація до вищих стандартів стимулює виробників підвищувати якість і ставати більш конкурентноздатними, а компанії, що не розвиваються, так чи інакше програють конкуренцію.
3) Тарифні імпортні квоти знімаються поступово, що дає час українським виробникам для модернізації.
ПВЗВТ |
|
Фінансова та технічна підтримка ЄС |
|
|
Торгівельні аспекти |
Зменшення тарифів на імпортПравила походження товарів |
Зменшення витрат на торговельні операціїЗменшення цін |
Зростання експорту |
|
Поглиблені аспекти |
Зменшення тарифних бар’єрів |
Зростання імпорту |
||
Всеохоплюючі аспекти |
Наближення українського законодавства до законодавства ЄС |
Покращення бізнес клімату |
Нетарифні бар’єри |
Продукція |
Тарифні квоти (TRQs) |
яловичина, свинина, м’ясо вівці, домашня птиця, молоко та молочні продукти, яйця, мед, часник, цукор і сиропи, пшениця, ячмінь, овес, кукурудза, солод, крохмаль, висівки, гриби, помідори, виноград і яблучний сік, кукурудза, зернові продукти, етанол, харчові приправи, сигарети |
Регулювання початкових цін і звільнення від адвалерного імпортного мита |
цитрусові, виноград, яблука, груші, абрикоси, вишні, персики, сливи, нектарини, виноградний сік |
Роки |
2013 |
2015 |
||||||
|
Експорт (млн. дол.США) |
Експорт(%) |
Імпорт(млн. дол.США) |
Імпорт(%) |
Експорт (млн. дол.США) |
Експорт(%) |
Імпорт(млн. дол.США) |
Імпорт(%) |
ЄС |
16758 |
26,5 |
27046 |
35,1 |
13017 |
34,1 |
15343 |
40,9 |
Росія |
15065 |
23,8 |
23234 |
30,2 |
4829 |
12,7 |
7485 |
20,0 |
Інші держ. СНД |
6998 |
11,1 |
4697 |
6,1 |
2978 |
7,8 |
2988 |
8,0 |
Інші євр. держ. |
467 |
0,7 |
1582 |
2,1 |
294 |
0,8 |
1342 |
3,6 |
США |
888 |
1,4 |
2759 |
3,6 |
481 |
1,3 |
1480 |
3,9 |
Китай |
2726 |
4,3 |
7900 |
10,3 |
2399 |
6,3 |
3770 |
10,1 |
Інші держ. |
20407 |
32,2 |
9743 |
12,7 |
14133 |
37,1 |
5092 |
13,6 |
№ |
Напрями діяльності |
МЕРТ |
МінФін |
ДФС |
НБУ |
Офіс з просування експорту |
МІУ |
МАПП |
МінОсвіти/МінCоц |
1 |
Податкове, валютне та митне регулювання |
|
+ |
+ |
+ |
|
|
|
|
2 |
ЗВТ, Пан-Євро-Мед |
+ |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Зняття бар’єрів на зовнішніх ринках |
+ |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
Інвестиційний клімат |
+ |
+ |
|
|
|
|
|
|
5 |
«Єдине вікно» на митниці |
|
+ |
+ |
|
|
|
|
|
6 |
Стимули для експортерів |
+ |
|
|
|
|
|
|
|
7 |
Технічне регулювання |
+ |
|
|
|
+ |
|
|
|
8 |
Інфраструктура |
|
|
|
|
|
+ |
|
|
9 |
Програми підтримки експортерів |
+ |
+ |
|
|
+ |
|
|
|
10 |
Торговельний захист |
+ |
|
|
|
|
|
|
|
11 |
Санітарні та фітосанітарні норми |
|
|
|
|
|
|
+ |
|
12 |
Система підтримки інновацій |
+ |
|
|
|
|
|
|
+ |
Lessons | Score | Total Time |
---|---|---|
Державні комунікації | 100 | 00:00:06 |
Предмет комунікації: європейська інтеграція, Угода про асоціацію між Україною та ЄС | 100 | - |
Правила комунікації | 100 | - |
Комунікаційний потенціал | 100 | - |
Комунікації як частина управління державною установою | 100 | - |
Свобода преси | 100 | 00:00:01 |
Візуальна ідентифікація. Поняття бренду | 100 | - |
Комунікаційна стратегія та план | 100 | 16:08:54 |
Цільові аудиторії | 100 | 00:00:02 |
Ключові повідомлення | 100 | - |
Робота з медіа | 100 | - |